Mindfulness

Mindfulness

Meditation


Mindfulness er en måde at være i livet på, som kan give os mere klarhed, ro og glæde. Det er, meget kort fortalt, hvad vi øver os i, når vi sætter os og meditere.


At sætte sig og bare være fuldt tilstede med det der er lige nu, er nok noget af det sværeste for os moderne mennesker. Den digitale verden har taget os med storm og lagt beslag på en stor del af vores opmærksomhed. Tempoet er skruet op på alle fronter sammen med krav og forventninger til præstationer, udseende, kost, motion m.m. Så rent mentalt er vi hele tiden på vej et andet sted hen og det er synd, for det er NU vi lever og det er i nuet vi kan finde ro og møde os selv som vi er.


I roen kan vi være tilstede, med det der er virkeligheden lige i dette øjeblik, også når livet er svært. Det svære kan komme udefra, men også inde fra os selv, når vi ubevidst tillægger udtalelser og hændelser mere eller andet end der reelt ligger i dem, bekymrer os for fremtiden, eller bliver opslugt af fortrydelser over fortiden.

 

En veninde spurgte mig en gang: "Er det sådan med meditation at man sætter sig ned og trækker vejret og så går det svære væk”?

 

Svaret er JA, vi sætter os og forkuserer på vores åndedræt og NEJ der er ikke noget der går væk. Men når vi finder modet til også at være med det svære i os og omkring os, og når vi finder mildheden til ikke at dømme os selv, men vise medfølelse og tålmodighed, så vil vi ganske langsomt og måske uden vi bemærker det undervejs, finde en ro og en accept af os selv, som vil afspejle sig i alle livets forhold.



Meditation handler ikke om at blive en anden end den du er,


men om at blive gode venner med den du allerede er


(Pema Chödron)


 

Forskning viser at 10 min. daglig meditation har en gavnlig effekt både mentalt og fysisk.


Effekten viser sig bl.a som:


- Øget robusthed i forhold til stress


- Øget bevidsthed mentalt og kropsligt


- Øget nærvær og fokus


- Øget selvindsigt


- Øget egenomsorg


- Mere ro og glæde


Kurser:


På kurset vil du få en grundlæggende indsigt i Mindfulness og meditation og i hvordan du kan få glæde af det i din hverdag.


Gennem forskellige meditationer liggende, siddende og i bevægelse vil du opnå øget mental og kropslig bevidsthed og  en øget bevidsthed om betydningen af  empati og medfølelse for dig selv og dine medmennesker.


Kurset vil indeholde en kort gennemgang af mindfulness historik og den forskning der ligger til grund for mindfulness, samt enkelte teoretiske indslag, men primært vil vi træne de forskellige meditationer.


Mindfulness læres ved at praktisere. Så for at få det fulde udbytte af kurset skal du regne med at afsætte min. 10 min. dagligt til at meditere.


I de siddende meditationer kan du selv vælge om du vil sidde på stol eller på gulv.


Du behøver ikke at have erfaring med hverken meditation eller Mindfulness.



Datoer og priser kommer senere   

 

Ved tilmeldingen bedes du skrive kort om din motivation for at deltage i kurset, samt oplyse navn og tel.nr.


Har du spørgsmål inden du tilmelder dig er du velkommen til at ringe ellers sker tilmelding via mail (se forsiden)


Snarlig tilmelding anbefales, da det er små hold på max. 5 personer.


Siden opdateres løbende med nye kurser .